Bra har blivit ännu bättre

backensbiltvatt1

 

En bra biltvätt har blivit ännu bättre. Så kan man sammanfatta Backens Biltvätts flytt till de nya lokalerna på Batterigatan 10. 

– PNF och KlarInvest har ställt upp enormt bra. Idag har vi en biltvättanläggning som är helt anpassad för vår verksamhet, säger ägaren Tomas Andersén.

För dig med gott minne kommer säkert ihåg att Backens Biltvätt tidigare låg i de lokaler där Barnens Hus numera återfinns. Men för ett par år sedan blev Tomas av med den lokalen i en uppgörelse med fastighetsägaren KlarInvest och sedan dess har Backens Biltvätt legat på is.

– Jag kom överens med KlarInvest om att överlåta lokalerna till Barnens Hus. I utbyte lovade de mig en ersättningslokal. Först var de inne på att bygga nytt, men återkom och berättade att de pratat med PNF och undrade om vi inte ville ta över den lokal som vi håller till idag, säger Tomas och berättar vidare:

– Kort därefter presenterade PNF och KlarInvest en ritning och gav förslag på ombyggnationer som vi köpte direkt. Lokalerna var perfekta och helt anpassade utifrån våra behov.

Förutom stora och ändamålsenliga lokaler har man specialanpassad belysning och oljeavskiljare bara för att nämna två snabba exempel på förbättringsåtgärder som gjorts.

– PNF och KlarInvest har ställt upp enormt bra, poängterar Tomas. Jag känner mig mer än nöjd med slutresultatet.

Duktiga, punktliga och exemplariska

Tomas erkänner samtidigt att han länge var tveksam till att starta upp verksamheten på nytt, trots att KlarInvest lovat honom en ersättningslokal. Beslutet tog han när kommunens Vägledningscentrum var på arbetsplatsbesök och han återigen blev påmind om hur svårt det är för ungdomar att komma ut på arbetsmarknaden.

– Det ledde till att jag tog kontakt med Arbetsförmedlingen och tillsammans bestämde vi oss för att erbjuda funktionshindrade jobb på biltvätten.

Kort därefter rullade bollen igång och tillsammans med Arbetsförmedlingen rekryterades rätt personer in för verksamheten. Som platschef anställde Tomas sin egen son Tommy och som försteman utsågs Stefan Lindkvist.

– Rekryteringarna blev klockrena. De är duktiga, punktliga och sköter sig alltid exemplariskt. Min erfarenhet är att ger man dem bara förtroende får man 200 procent tillbaka. Enda problemet är att vi ibland tvingas bromsa dem. Men det är enbart ett angenämt problem, säger Tomas och ger exempel då han tvingats hålla tillbaka arbetsiver bland de anställda.

Vidareutveckla verksamheten

Idag, ett drygt halvår efter att man flyttat in i de nya lokalerna, är det rejäl snurr på verksamheten. Kunderna har sedan länge hitta dit och Tomas är redo att ta nästa utvecklingskliv.

– Nu är det hög tid att vidareutveckla verksamheten. Idag har vi en bil som våra kunder kan hyra för en billig penning när de lämnar in bilen för tvätt. Inom kort ska vi köpa in två, kanske till och med tre, fordon till. Det behövs för att svara upp mot behovet.

Även antalet anställda måste utökas.

– Idag är det tre, inom kort är det fyra som har anställning och därigenom en vettig sysselsättning, avslutar Tomas och ler.