Kompositbyn levererar vassa produkter och skarpa idéer i världsklass

Vi har hälsat på hos Midnight Composites, Blatraden och Elpex – tre företag som verkar inom olika branscher men samsas under samma tak, med komposit och innovation som gemensamma nämnare. I Kompositbyn tillverkas allt ifrån satellittakboxar till badrumsgolv och rullskidor och nästa produkt är alltid på gång.

När Composite Scandinavia flyttade stora delar av sin verksamhet från Öjebyns industriområde fick tre andra företag med beröring till kompositindustrin möjlighet att flytta in. Parterna är mycket nöjda med lösningen som PNF kunnat erbjuda.
– Det var ett lyft att komma hit. Lokalerna är verkligen anpassade för det vi håller på med, säger Peter Nilsson från Midnight Composites AB som flyttade in i maj förra året.


MIDNIGHT COMPOSITES EXPERT PÅ TILLVERKNINGSTEKNIKER

– Jag är egentligen en problemlösare som tycker om tillverkningsteknik, hur man ska göra produkten på bästa sätt, säger Peter som förklarar att en komposit är en blandning av olika material, i det här fallet fiber och plaster, som sätts ihop och får unika egenskaper.
– När det finns behov av att något ska vara lätt styvt och inte rosta, då kan komposit komma ifråga.

Midnight Composites fungerar till stor del som underleverantör och tar fram olika kompositmaterial, i form av plana plattor. Ofta handlar det om att utveckla material till korta serier av lite krångligare produkter. Ett exempel är tillbehör till röntgen, där kolfiber är ett lämpligt material eftersom det inte syns på röntgenplåtarna.
– Jag är också med och tar fram material till en fotprotes som är under utveckling av en kille som är dubbelamputerad och inte var nöjd med de produkter som finns.

Midnight Composites 1

Peter Nilsson demonstrerar den takbox som i nästa steg skall förses med satellitutrustning för tv-bolag.

Den största produkten just nu är en biltakbox till tv-bolag för mobil broadcasting via satellit. Ett företag i Kalix bygger elektroniken och Midnight Composites tillverkar takboxen och antennerna. Hittills handlar det om en liten serie på fem boxar men mycket tyder på att det kan bli många fler.
– Med stor sannolikhet kommer de att lägga en beställning på 32 stycken. Då måste det gå tre gånger snabbare och då måste jag ta in mer folk, säger Peter Nilsson som idag har en anställd.

Siktar på tillverkning av fritidsprodukter
Målet är att skapa en helt egen produkt. Redan nu finns en prototyp för ett drömprojekt som tillfälligt ligger på is– en kajak i kolfiber avsedd för fiske.
– Tanken är att man själv ska kunna lyfta ner den från biltaket och att den ska gå att bära i en hand, säger Peter.

Förra hösten fick han möjlighet att ta emot tre sistaårsstudenter som bl.a. gjorde designalternativ, marknadsundersökningar och tog fram en prototyp i en fjärdedelsskala.
– Det är en high end-produkt som kommer att bli dyr eftersom den är tillverkad i kolfiber men jag tror att det finns en marknad, säger Peter Nilsson som hoppas att prototypen ska vara helt klar inom ett år. Drömmen är att i framtiden ha egen produktion inom outdoor-segmentet.
– Om fem år har jag förhoppningsvis anställt en vd och är själv teknisk chef som är ute och säljer kajaker.


BLATRADEN LIGGER STEGET FÖRE

blatraden 1

Peter Lundmark och John Medling framför den robot som formar badrumsgolvens lutning och fräser in spår för golvvärme.

Sommaren 2012 slog Tord Gustafsson, John Meiling och Peter Lundmark sina kloka huvuden ihop och startade Blatraden AB. De har funnits i lokalerna lika länge och är mycket nöjda med samarbetet med PNF.
– Ja, inte bara att det funkar bra, de har varit en starkt bidragande orsak till att vi är igång. De har ställt upp på alla tänkbara sätt och är även en bra samtalspartner när något behöver ordnas, säger John Meiling.

Ägartrion drivs av att innovation och söker ständigt nya lösningar för implementering av fiberkompositmaterial.
– Det är det som gör oss konkurrenskraftiga mot t.ex. Polen eller Kina. Vi kan bara slåss genom att vara bättre än dem och vi måste ständigt vara flera steg före, säger Peter Lundmark.

En tredjedel av verksamheten och omsättningen handlar om forskning och utveckling i bidragsfinansierade EU-projekt, ofta i samarbete med företag och universitet från olika delar av Europa. Till stor del handlar det om att ta fram nya miljövänliga material.
– De flesta projekt är inriktade på att ta fram kompositer från förnyelsebara råvaror som t.ex. trä. År 2020 ska råvarorna komma helt från förnyelsebara källor.

Rationell serietillverkning i stora serier
Sex anställda jobbar i produktion. Huvudprodukten är ett unikt våtrumsgolv till modulbyggda hus som togs fram redan 2005 av Curt Berglund och Lindbäcks Bygg i Piteå och som sedan har vidareutvecklats av Blatraden.
– Vi söker utmaningar i att tillverka samma sak i stora serier på ett effektivt sätt. Det skiljer oss från vanlig kompositindustri som ofta jobbar med specialgrejor i små serier, säger Peter Lundmark.

De helgjutna badrumsgolven ersätter spånskiva, spackel och tätskikt i en och samma enhet och kan levereras med golvvärme. Kunden kan även välja ett valfritt tyg eller motiv, t.ex. ett fotografi, som integreras i ytskiktet i stället för klinker eller golvmatta. Det innebär färre moment för hustillverkaren vilket effektiviserar produktionstakten. En annan stor fördel är enligt Peter att golven tål hantering.
– Den här produkten togs bland annat fram för att förhindra vattenskador. Vi har tillverkat 4 000 golv och inte haft en enda vattenskada.

Målet är att speeda upp processen och dubbla tillverkningen, från dagens 660 till 1200-1300 golv inom en treårsperiod och fler idéer finns, både inom och utanför byggsektorn.
– Vi tittar bland annat på lösningar till fartygsindustrin som behöver komponenter i lätta material.

bladtraden 4

Peter Lundmark och John Meiling diskuterar nya lösningar med produktionsledare Nicklas Häggbom.


FANTASTISK UTVECKLING FÖR ELPEX
När Johan Öberg och Jonas Nilsson köpte Rollytechs konkursbo och tog över varumärket Elpex  i december 2011 hade de aldrig någonsin stått på ett par rullskidor. Men, de såg möjligheter och läste alla forum, kollade upp produktionstekniker och började skissa på prototyper för nya modeller, bland annat med kompositmaterial.
– Jag tog skidlektioner med aktiva i Pite Elit för att lära mig åkmekaniken för att se vad de ville ha. Och vi körde följebil för att se hur de åker, säger Johan.

Johan Öberg

Det rullar på bra för Johan Öberg och hans kompanjoner som siktar på att utveckla många fler produkter.

Just samarbetet med elitåkare skulle visa sig vara en fullträff. Från att ha tagit över en tillverkning på omkring 1 500 par rullskidor per år har produktionen vuxit till omkring 7 000 par, bara tre år senare. Det gör Elpex Sweden AB till den största tillverkaren av rullskidor i Sverige och en av de fem största i världen.

Idag har Elpex Sweden AB fem anställda inklusive ägarna Johan Öberg, Jonas Nilsson och Göran Svahn. Företaget arbetar med ett antal olika elitteam i längdåkningvärlden.
– Team 2015 har sedan två år tillbaka åkt Elpex rakt av på sina samlingar. Och i år åker även a-landslaget åker på våra skidor, säger Johan Öberg som menar att elitåkarna har blivit marknadsföringskanalen medan kunderna finns hos gemene man.
– Nittiofem procent av våra produkter går till motionärer och elitmotionärer. Vi ser helt klart en ökande marknad. Vårt största segment är motionsåkaren som ska ut och åka Vasaloppet.

Nya produkter för rullskidåkning
Framgången förklarar Johan Öberg med en blandning av tur och skicklighet.
– Vi syns, vi finns och levererar produkter av hög kvalitet. Det snackas mycket Elpex ute i skidåkarvärlden och vi får ofta höra att vi leder utvecklingen.

Bland annat har den nya Evo-serion slagit väl ut.
– Hemligheten är att gaffeln är ingjuten i polyuretan, ett gummimaterial som sitter inne i skidan så att den kan röra sig och gör så att vibrationerna fortplantas vidare.

Det råder ingen brist på nya idéer. Elpex bland annat tagit fram en ny skateskida i komposit och en stav med dämpning i handtaget för att minska belastningen i armbågarna. En broms för rullskidor och en sparkcykel är på gång. Dessutom finns en prototyp för en rullskridskohjälm.
– Vi har många produkter som vi skulle vilja släppa men vi har vuxit så fort att det inte funnits likviditet att klara tillväxttakten. Målet är att bygga upp en solid verksamhet med produkter i premiumsegmentet, säger Johan Öberg som ser många fördelar med att finnas i kompositbyn.
– Vi är jättenöjda, inte minst för att företagen har möjlighet att komplettera varandra med olika kompetenser.

Elpex 1

Evo-skidan har en unik lösning som jämnar ut vibrationerna i skidan.