På besök hos In The Cold

På andra våningen i Stadsvapnet sitter In The Cold, ett innovativt bolag som säljer kompletta digitala lösningar med hela Norden som arbetsfält.
– Vi löser utmaningar med kreativitet och teknik, säger Niklas Berg, delägare och kreativ chef.

De har stora uppdrag åt välkända bolag och är bland annat PR-byrå för Nikon i Norden och digital byrå för Polarbröd, Icehotel och Foodmark. De gör kampanjer till TV4, Arla, Michelin, Swedish Lapland och Visit Sweden. Ändå är det inte alla pitebor som känner till In The Cold.
– Vi har inte så mycket kunder här på orten, vi har valt att konkurrera i Sverige och Norden. Med dagens teknik spelar det inte så stor roll var vi sitter, säger Niklas Berg.

Digital byrå
In The Cold bildades 2009, i samma veva som den digitala utvecklingen började ta fart ordentligt.
– Vi var några som hade ganska goda kunskaper om den digitala närvaron. Det föll sig naturligt att vi ville hjälpa företag och andra att göra den resan, säger Niklas Berg.
Bolaget har idag fem delägare. Tjänsterna har förändrats och utökats i takt med den snabba digitala utvecklingen.
– Tidigare räckte det med att vara sökbar på nätet, hemsidan användes som ett slags visitkort. Idag bygger många företag upp sin hela verksamhet genom en synlighet på nätet och man vill bli hittat även om det söks på något annat.

Många tjänster
Förutom att bygga hemsidor och handelsplatser hjälper In The Cold företag att marknadsföra sig digitalt och utveckla sin affärskritiska verksamhet inom det digitala området.
– Vi hjälper två typer av kunder, dels de som vill synas och agera med hjälp av digitala medier, dels bolag som vill utveckla möjligheten att göra affärer digitalt, säger Niklas Berg.
En del av verksamheten handlar om att skapa plattformar och kampanjer, t.ex. i form av reklaminslag eller tävlingar i sociala medier. Som kreativ chef är hans uppdrag att knäcka innovativa idéer.
– Det är spännande att ena dagen sätta sig in i korvbranschen och nästa dag fundera på hur lång bromssträcka ett däck har och i slutänden forma idéer som blir en bra lösning för kunden.

Tre bolag
Ett viktigt steg är att optimera kampanjerna så att folk hittar dem. För att kunna erbjuda en komplett tjänst bildades två systerbolag, där In The Cold är delägare. Firstly har specialkompetens inom sökoptimering och Burstit hjälper företag att köpa medieplats digitalt för att öka synligheten i kampanjer och på hemsidor.
Tillsammans har de tre bolagen 24 anställda: 15 i Piteå och 9 i Stockholm. Alla sitter i gemensamma lokaler på båda orterna.
– Vi ser oss som en grupp. Vi jobbar väldigt nära varandra och de flesta av våra kunder samarbetar med två eller alla tre bolagen, säger Niklas Berg.
Mellan 2015 och 2016 fördubblades omsättningen, från 14 till 28 mkr, en effekt av ökad efterfrågan och att de genom att anställa ny kompetens kunde börja sälja fler saker till sina kunder.
– Målet är inte att växa mer, nu vill vi bibehålla kvalitén och marginalen.

Växer med PNF
In The Cold har allt sedan starten varit hyresgäster hos Piteå Näringsfastigheter, ett samarbete som enlig Niklas Berg alltid har fungerat mycket bra.
– Det är verkligen en förmån att ha PNF som hyresvärd. Vi har kunnat anpassa eller byta lokaler allt eftersom och det har gett oss möjligheter att växa.
Under hösten utökas lokalytan ytterligare. Denna gång är lösningen att ”växa neråt” i lokaler i våningen direkt under där det nu byggs nya konferensrum, kundutrymmen och ett nytt kök.
– Vi har fått skissa på hur vi vill ha det tillsammans med PNF. Det kommer att bli riktigt bra.

(Bilden: Niklas Berg, delägare och kreativ chef och Malin Hollström, projektledare)