Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Linda gör plats för mod i det digitala

PnF hälsar på

En leende kvinna i röd tröja sitter vid ett bord med kaffekopp. Framför henne står skålar med kakor och godis i ett hemtrevligt rum.En leende kvinna i röd tröja sitter vid ett bord med kaffekopp. Framför henne står skålar med kakor och godis i ett hemtrevligt rum.

Foto: Magnus Borg

Digital strategi med relationer i fokus

Vi hälsar på hos vår hyresgäst Linda Granberg, digital strateg med stor erfarenhet av digital marknadsföring. Den egna företagsresan startade för sex år sedan. Hela tiden har hon tyckt om att utmana sig själv för att växa och utvecklas.
– Det här är mitt yrke även i framtiden. Det här är vad jag ska göra resten av livet, säger hon.

Hon beskriver sig själv som positiv, nyfiken och driven. Samma ord går att använda om företaget hon byggt upp. Verksamheten är en tydlig spegling av personen bakom och präglas av ett starkt intresse för att skapa hållbara och igenkännbara varumärken.
Arbetet riktar sig främst till små och medelstora företag i Norrbotten, med ambitionen att göra det krångliga begripligt och det svåra hanterbart.

Relationer i fokus

Företaget rymmer en bred portfölj av tjänster. Här finns skräddarsydda föreläsningar om sociala medier, marknadsföring och AI, sökmotoroptimerade hemsidor, coachning i kommunikationsfrågor samt digital marknadsföring med fokus på annonsering.
Gemensamt för uppdragen är ett nära samarbete och ett långsiktigt perspektiv. För Linda handlar varumärkesbyggande lika mycket om relationer som om strategi.

Startade strax före pandemin

Linda Granberg startade sitt företag 2019, precis innan pandemin Covid-19 tog fart. En tid som snabbt ställde krav på omställning och digital närvaro.

När Google under pandemin sökte samarbetspartners i varje län för digitala föreläsningar föll valet på Linda. För Norrbottens del höll hon i en livesänd föreläsning om digital marknadsföring och sociala medier, riktad till företagare som sökte stöd i förändringen.
Flera kunder har varit med sedan starten, däribland trädgårdstidningen Trädgård Norr, som Linda har följt och väglett i den digitala utvecklingen över tid. I dag arbetar hon löpande med husleverantören Avrame, det kommunala bolaget Piteå Hamn samt NyföretagarCentrum Nord.

Ett tidigt driv att skapa och bygga

Företagandet har funnits med länge.
– Sedan jag var barn har jag startat företag för skojs skull. Hittepåföretag, säger Linda.
Det började med Städ AB när hon var nio år. För att tjäna fickpengar inför sin första utlandsresa drog hon i gång ett städföretag och skickade flygblad till sin mormor.
– Jag visste inte vad AB betydde, men jag visste att företag hade AB på slutet, säger hon.

Under tonåren fortsatte skapandet i digital form. Som 16 år gammal lärde hon sig att koda för att bygga en fansida för pojkbandet Westlife. Hon skapade även digitala uttryck och kläder till karaktärer i livssimuleringsspelet Sims 2.
– Att bygga varumärken kombinerar allt jag tycker är roligt. Från logotyper till att hitta rätt målgrupp och skapa en helhet, säger Linda.

Steget till eget företag

Efter utbildningar inom grafisk design, webbdesign och slutligen digital strateg på yrkeshögskola tog Linda steget att starta eget.
– Jag tänkte att det var nu eller aldrig. Det var läskigt, men det kändes också helt rätt, säger hon.

Behovet av hennes kompetens blev snabbt tydligt. Det första uppdraget kom innan företaget ens var registrerat hos Bolagsverket. Hon anlitades som kommunikatör för Norrbotten Media Week och fick bland annat hämta regissören Felix Herngren på flygplatsen och spela in en kort video med honom.
– Alltid när jag får en förfrågan tänker jag att jag inte vågar eller att jag inte kan. Men så gör jag det ändå. Det har alltid varit så, säger Linda.

Lärdomar som egenföretagare

Åren som egenföretagare har gett både erfarenhet och perspektiv.
– Jag har lärt mig hur viktigt det är att se sitt eget värde. I en bransch där man säljer tid är det lätt att vara för snäll. Man måste våga sätta gränser och ta betalt för det man gör. Det behöver vara hållbart, säger Linda.

Hon lyfter också vikten av att bevara sina egna intressen och bygga ett företag som fungerar över tid.

Kontoret är en del av satsningen

Efter flera år med hemmakontor har Linda sedan nästan ett år tillbaka sitt kontor i PnF:s lokaler på Acusticum. Miljön beskriver hon som kreativ, med närhet till andra verksamheter som Go Business, Piteå Science Park, Nyföretagarcentrum Nord och Studio Acusticum.
– Att ha ett kontor är viktigt för mig. Det är ett sätt att satsa på företaget och investera i arbetsmiljön, säger hon.
Kontoret underlättar kundmöten och de workshops Linda arrangerar och leder, bland annat inom AI, varumärkesstrategi för nyföretagare och digital marknadsföring.
– Lokalerna gör det möjligt att skapa olika typer av möten, från spontana samtal till mer strukturerade workshops. Som mest har vi varit 20 personer här inne, berättar Linda.

Nyfikenhet som drivkraft

Det som driver Linda framåt är viljan att fortsätta utvecklas.
– Jag känner mig aldrig färdig. Jag vill alltid prova, optimera och ta del av ny kunskap, säger hon.
Utvecklingen inom digital marknadsföring och AI upplever hon inte som stressande.
– Snarare kan jag ha svårt att sova för att jag tycker att det är så roligt. När nya digitala verktyg släpps vill jag testa dem direkt, säger Linda.

Grunden i arbetet är mötet mellan det digitala och det mänskliga. För Linda handlar det om relationer, nyfikenhet och att göra ny teknik tillgänglig.
– Jag brinner för att hjälpa människor och tycker särskilt om att stötta kvinnliga entreprenörer. Att få visa hur man kan använda till exempel AI på ett konkret sätt, så att det faktiskt går att ta med sig in i vardagen, säger hon.

Blicken är hela tiden riktad framåt, både mot den egna utvecklingen och mot regionen hon verkar i.
– Jag tror att det är viktigt att vi i Norrbotten fortsätter att utveckla våra företag i takt med den digitala utvecklingen, så att vi kan stå stadigt även framåt, säger Linda.

Överblick av ett inrett rum med soffa, fåtöljer och julgran. Röda och gröna detaljer, ljusslingor och tavlor skapar en varm, inbjudande stämning.

Linda Granberg har kontor i hus 4 på Acusticum. På sina kvadratmeter förenar hon arbetsstation, en soffgrupp för spontana möten och en tydlig sektion för presentationer och workshops.

Vit neonskylt på ljus vägg med texten “THIS MUST BE THE PLACE”. Skylten lyser mjukt bredvid en gardin i grå toner.

Mysig sittplats med mörkgrön fåtölj, röd pläd och gul golvlampa. På väggen bakom sitter träpanel och små hyllor med glas och dekorationer.

Sned vy över soffgrupp med rosa och röda textilier, litet bord och fåtölj. En gul golvlampa och juldekorationer ger rummet mjukt ljus.

Julen är maxad hos vår hyresgäst Linda Granberg, digital strateg.

Skål fylld med julkulor i rött och guld samt en glittrande ren. Skålen står på ett ljust bord med suddiga stolar i bakgrunden.