Vanliga frågor

Här har vi svarat på de allra vanligaste frågorna vi får från våra hyresgäster. Du som hyresgäst är viktig för oss och om du inte hittar det du söker är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vilka åtaganden har jag som hyresgäst?
Du hyr din lokal av Piteå Näringsfastigheter AB eller något av våra andra bolag. I det upprättade kontraktet finns både dina och våra rättigheter och skyldigheter beskrivna och de är viktiga att känna till. Förutom att betala hyran i tid ansvarar du som hyresgäst för att sköta din hyrda lokal på bästa sätt. Som exempel ska du bekosta underhåll av ytskikt på golv, putsa fönster och byta trasiga lysrör och lampor medan vi ansvarar för snöröjning, sandning och städning av gemensamma utrymmen som entréer, kök och toaletter där det förekommer.

Fler åtaganden hittar du i din kontraktsbilaga för underhåll i ditt hyreskontrakt. För allas trivsel och säkerhet är det viktigt att alla hyresgäster håller god ordning både inomhus och utomhus. Det gäller naturligtvis också oss. Särskilt noga är det i gemensamma utrymmen och kring nödutgångar och korridorer. De får förstås aldrig vara blockerade.

Brandskyddet  – vem ansvarar för det?
Det är hyresgästens ansvar att ha interna rutiner upprättade samt att bedriva ett förebyggande brandskyddsarbete, t ex att se till att nödutgångar inte är blockerade, att det finns besiktade brandsläckare på rätt plats, att ni vet vad ni ska göra vid en utrymning, vart ni ska återsamlas och att utbilda er personal i brandskyddsfrågor. Ta alltid för vana att kolla var närmaste nödutgång finns om en utrymning skulle bli nödvändig.

Hur får jag tag i nycklar till min lokal?
Nycklar till ditt kontor/lokal kvitteras och hämtas ut på kontoret hos Piteå Näringsfastigheter, Belonasvängen 2B. Som standard kan du kvittera ut tre nycklar. Behöver du fler ordnar vi det, men du kan själv få stå för kostnaden. En utkvitterad nyckel betyder ansvar. På det dokument som du signerar framgår detta tydligt. Läs igenom noga. Kom också ihåg att alltid låsa din lokal när du inte är där.

Var kan jag parkera?
Parkeringsplatser finns det gott om på de flesta områden kring våra fastigheter och de är fria att använda, följ skyltningen för att hitta parkeringarna. Var dock noga med att läsa och följa skyltarna, annars finns risk för parkeringsböter. Observera att parkeringsplatserna endast får användas av registrerade fordon. De får alltså inte fungera som uppställningsplats för avställda fordon.

Hur får jag tillgång till motorvärmare?
Om du vill använda motorvärmare vintertid tecknar du ett separat kontrakt. Kontakta oss på 0911-933 83 eller info@pnf.se så ordnar vi kontraktet för påskrift. Vid tecknandet får du en personlig kod som du sedan använder för att aktivera stolpen du parkerat vid.

Aktiveringen gör du enklast genom att skriva adressen mv.pnf.se i din webbläsare på dator eller i din smartphone. Då hamnar du på denna sida för programmering av motorvärmare. När du kommit in på sidan väljer du den parkering du använder och skriver in platsnummer och din kod. Därefter väljer du vilken tid du ska åka och verkställer.

Du kan också välja att ringa för att aktivera motorvärmaren. För Acusticum, Musikhögskolan, Bergsviken samt Öjebyn ringer du 0911-178 18. För Furunäset, Kolugnsvägen samt Batterigatan ringer du 0911-106 42.

Motorvärmarsystemet är temperaturstyrt, vilket gör att ju kallare det är ute ju tidigare aktiveras stolpen. Allt för att din bil ska vara varm när du ska använda den. Som längst går motorvärmaren i fyra timmar + en eftersläpningstid.

Ingår bredband i kontraktet?
I ditt kontrakt ingår inte bredbandsuppkoppling. Det är alltså upp till dig att teckna avtal med den leverantör du vill ha. PiteEnergi, som driftsätter och underhåller nätet, erbjuder abonnemang i samarbete med ett antal tjänsteleverantörer. Mer information om dem hittar du på www.piteenergi.se. Du kan också kontakta Peter Bäcklund för att få hjälp att välja rätt operatör. Honom når du på 0911-648 43 eller via e-post till Peter.Backlund@piteenergi.se Om något krånglar ringer du 0911-648 00 eller skickar e-post till drift@piteenergi.se

Vad gäller för skyltning?
I samband med inflyttning ordnar vi så att ert företagsnamn syns på våra orienteringstavlor som finns i anslutning till byggnaderna. På vissa byggnader kan det vara möjligt att sätta upp egen skylt på fasaden, då krävs godkännande av oss som hyresvärd samt att inlämnat skyltlov till kommunen beviljas. Alla kostnader kring skyltning såsom skyltlov, skyltmontering, belysning och underhåll betalas av hyresgästen. Hyresgästen förbinder sig att följa vid för tiden gällande regler för skyltning avseende placering, färg, utformning och framtoning. Uppsättning av övrigt (brevlådor, reklam etc.) får ej förekomma på och i byggnaden utan hyresvärdens medgivande.

Avfallshantering
Du som hyresgäst är själv ansvarig för att lämna avfall från din verksamhet på avsedd plats. Du är också ansvarig för att teckna avtal och bekosta hantering av de fraktioner som du berörs av om det står i ditt avtal. Notera att sopbehållare/containers inte får placeras närmare fastigheten än 6m. Kontakta oss om du har funderingar.
Brännbart avfall och kompost från gemensamma toaletter och kök tas om hand av anlitat städbolag. Övrigt avfall tar du som hyresgäst hand om.

Felanmälan
Om du upptäcker något som inte fungerar som det ska är vi tacksamma för att du gör en felanmälan.

En felanmälan kan du göra på två sätt. Enklast gör du det genom att gå in på www.pnf.se och klicka på Felanmälan. Där redogör du kort för vilket fel som uppstått, vilken adress/lokal som felet är på och dina kontaktuppgifter med både telefon och e-post. I och med att du uppger kontaktuppgifter kommer du få en avisering om att ärendet är mottaget, när arbetet påbörjas och när det är avslutat.

Du kan också ringa in ärendet på 0911-933 66.

Husdjur
Vi gillar husdjur men de måste de stanna hemma med respekt för andra hyresgäster, personal och besökare med eventuella allergier så får de inte följa med till arbetet och era lokaler. Viktigt att respektera detta.

Kontraktstid, uppsägningstid och förlängningstid
I kontraktet finns kontraktstid, uppsägningstid och förlängningstid inskriven. Kontraktstiden är den tid du binder dig för vid tecknandet av kontraktet. Om inte kontraktet sägs upp enligt den uppsägningstid vi kommit överens om, förlängs kontraktet per automatik enligt förlängningstiden.

Ex: Kontraktstiden löper ett år från 1 januari- 31 december år 1 med nio månaders uppsägningstid och ett års förlängning. Om då inte kontraktet sägs upp senast 31 mars år 1 (9 månader innan kontraktstiden löper ut) förlängs kontraktstiden till 31 december år 2. Det är bra att hålla koll på så att man slipper längre uppsägningstid än nödvändigt. Uppsägningstiden för lokaler fungerar således inte på samma sätt som för uppsägningstid för bostäder. Se övriga hyresvillkor i 12 kap. 58 a § jordabalken.

Lokalvård
Städning av lokalen sköter du som hyresgäst själv. I byggnader där det finns gemensamt nyttjade utrymmen ansvarar dock PnF för städningen av dessa ytor.

I ditt ansvar för lokalvård ingår också exempelvis att regelbundet behandla golv och putsa fönster.

Postfack och brevlådor
På några av våra platser kan du teckna avtal om postfack. Nycklar till dessa kvitteras ut hos oss Piteå Näringsfastigheter. Om du har ett postfack eller brevlåda behöver du märka upp ditt fack så att det blir lätt för posten att leverera rätt post i rätt fack.

Rökning
Rökning är förbjuden i våra lokaler och i byggnadens omedelbara närhet och entréer.

Uppsägning och utflyttning
Om uppsägning har inlämnats och bekräftats gäller följande:
Hyresgästen ska lämna lokalen välstädad. Hyresgästen ansvarar för att golven är behandlade på rätt sätt vid avflyttning, till exempel golvboning. Även fönsterpartier och fönster skall vara putsade vid avflyttning.

Hyresgästen ansvarar för att samtliga skyltar, markiser, persienner, antenner, fasta installationer samt larm och annat kablage, av hyresgästen monterat, vid avflyttning monteras ned samt att återställa eventuella skador som uppstått, om annat ej överenskommits med hyresvärden. Hyresgästen skall medtaga och bortforsla av denne särskilt bekostad inredning och utrustning samt reparera eventuell uppkommen skada på byggnaden. Inredning och
utrustning som hyresgästen fogat till lokalen på sådant sätt att den införlivats med fastigheten skall kvarlämnas om hyresvärden påfordrar det och tillfalla hyresvärden utan särskilt vederlag.

Lokalen skall gemensamt besiktigas senast dagen för avflyttning, för att gemensamt säkerställa lokalens skick. Hyresgästen skall vid samma tillfälle överlämna samtliga port-, dörr-, postfacknycklar, brickor eller motsvarande, om de tillhandahållits av hyresvärden.

Uthyrning i andra hand
Eventuell uthyrning i andra hand måste på förhand godkännas av Piteå Näringsfastigheter AB annars förverkas din hyresrätt till lokalen.

Är du trångbodd?
Växer din verksamhet? Kanske planerar du att anställa fler inom kort och börjar bli trångbodd i din nuvarande lokal. Kontakta PnF så tidigt du kan för att öka chanserna att hitta en lösning som alla blir nöjda med. Ring Johannes på 0911-933 91 eller Jenny på 0911-933 99.

Önskar du något mer?
Ibland är det svårt att förmedla allt man vill berätta med hjälp av text. Är det något du fortfarande undrar över är du alltid välkommen att kontakta oss personligen eller på telefon och e-post.
Kontaktuppgifter hittar du här på hemsidan.