Värdegrund
Vi tror på förtroende, samarbete och näringslivsnytta
Våra värderingar är grunden i vår företagskultur, genom att ständigt jobba utifrån värderingarna skapar vi förutsättningar för att nå visionen samtidigt som vi formar en sund arbetsmiljö och bygger hållbara kundrelationer.
Kundfokus:
Värderingen Förtroende innebär för våra kunder att våra medarbetare uppfattas som trovärdiga och lätta att känna tillit till. Vi ser och hör kundens behov och vi är tydliga med beslut oavsett om vi kan tillgodose behoven eller inte.
Medarbetarskap/Beteende:
Medarbetarskapet på PnF bygger på ömsesidigt förtroende. Detta innebär att vi känner oss sedda och hörda, det är okej att komma med tankar och idéer och när någon bidrar så lyssnar vi och tar till oss. Detta beteende innebär att vi växer i våra roller och vårt självförtroende ökar genom att vi tillåts vara delaktiga och bygga kompetens. Vi bygger våra samarbeten på överenskomna ramar och spelregler. Vi uppskattar varandras olikheter – det är okej att vara den man är, däremot är det inte okej att uppföra sig eller säga vad som helst, och råkar det ändå bli fel tar vi ansvar för det. Vi är alla lika viktiga pusselbitar i bolagspusslet PnF, och vi tar alla vårt medarbetaransvar för att skapa en respektfull arbetsmiljö.
Förtroende innebär även att vi ställer upp för varandra och att vi tänker på vad vi säger om bolaget, våra ägare, samarbetspartners och våra medarbetare i alla situationer, både när vi pratar med någon
inom och utanför verksamheten. Vi är också försiktiga med vilken information vi delar med oss i olika situationer och vi är tydliga med varandra när något är under sekretess.
För vår ledning innebär värderingen förtroende dessutom bättre förutsättningar för att genomföra beslut och förändringar och att det både ställs krav på, och skapas utrymme för att, vara ledare och ständigt jobba med att utveckla relationen med våra medarbetare och öka förtroendet ytterligare.
Kundfokus:
Värderingen samarbete innebär för våra kunder att man känner sig sedd och får sina behov hörda oavsett vem i bolaget man träffar. Inför kunden tar vi ansvar för hela bolaget och skyller inte ifrån oss på andra funktioner. Med våra kunder har vi en ärlig och uppriktig dialog där vi strävar för att hitta gemensamma mål, och i det fall där vi inte kan samarbeta agerar vi respektfullt.
Medarbetarskap/Beteende:
För våra medarbetare innebär samarbete att vi är både inbjudande och mottagande till samarbete internt och externt. Vi strävar för att hitta gemensamma lösningar där resultatet blir större än de ingående delarna. Samarbete innebär även att vi lyssnar på varandra och har en rak kommunikation. Vi nyttjar varandras kompetenser och bjuder in när någon har behov av att bygga kunskap. Samarbete betyder dock inte att alla blir inblandade i alla situationer eller att alla har kännedom om allt som pågår i verksamheten.
För vår ledning innebär samarbete en viktig faktor för att utveckla och driva bolaget. Vi främjar alla typer av samarbete mellan medarbetare, funktioner, syskonbolag, ägare, leverantörer och kunder samtidigt som vi styr för att hålla oss inom gällande lagar.
Kundfokus:
Värderingen näringslivsnytta innebär för våra kunder att våra medarbetare uppfattas som ett professionellt stöd och bollplank i alla situationer. Vi agerar respektfullt mot alla kunder och vi gör rättvisa bedömningar oavsett typ av kund. Detta medför att våra kunder i sin tur gärna säger positiva saker om PnF och på så sätt blir kunden en typ av ambassadör för vår organisation.
Medarbetarskap/Beteende:
För våra medarbetare innebär näringslivsnytta att vi lever upp till vår vision och affärsidé och vi känner en stolthet över att vara en del av det arbetet. Vi blir inspirerade av de uppdrag vi jobbar med och vi visar engagemang och intresse för att bidra både till bolagets utveckling och utvecklingen av många andra bolag inom vår kommun.
För vår ledning innebär värderingen näringslivsnytta att vi får ett verktyg att arbeta med för att tillgodose ägardirektiv, vidareutveckla organisationen och bygga stoltheten starkare bland våra medarbetare.
För att värderingarna ska kunna fungera som ett levande stöd i verksamheten har vi formulerat 6 st spelregler. Dessa spelregler har vi tillsammans utformat för att kunna luta oss mot i vår vardag, både internt och externt.
Medarbetaransvar
- Våga fråga! När vi upplever att något är otydligt antingen i en arbetsuppgift eller i en relation då tar vi själva ansvar för att klargöra genom att fråga.
- Vi undviker att uppföra oss illa och råkar det ändå bli fel tar vi ansvar för det.
Respekt
- Vi visar samma respekt för alla människor vi möter oavsett kön, etnisk tillhörighet, ålder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet eller uttryck, religion eller annan trosuppfattning och funktionsnedsättning.
- Vi hanterar alla ärenden korrekt och med samma rutiner
Kommunikation
- Vi pratar med varandra inte om varandra.
- Vi säger vad vi tycker men tar ansvar för hur vi säger det.
Delaktighet
- Vi tar vara på och nyttjar varandras kompetenser
- Vi bygger våra samarbeten på överenskomna ramar och spelregler.
Engagemang
- Vi visar intresse för hela verksamheten och utvecklas genom förståelse.
- Vi tar vara på att vi utgör varandras arbetsmiljö och peppar varandra så att vår produktivitet och vårt engagemang ökar.
Stolthet
- Vi tar ansvar för hela bolaget
- Vi är ambassadörer för vår verksamhet
Kontakta oss
Vi finns här för dig – hör av dig så gör vi vårt bästa för att hjälpa till.