Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

PnF hälsar på YouCall

Tillgänglighet i varje samtal

En kvinna med glasögon och blårandig skjorta sitter leende i en rosa fåtölj. Bakom henne syns stora fönster som släpper in rikligt med dagsljus. Det är Victoria Sandström, sälj- och marknadsansvarig på YouCall. Hon började som operatör och arbetar idag med affärsutveckling, kundrelationer och marknadsföring.En kvinna med glasögon och blårandig skjorta sitter leende i en rosa fåtölj. Bakom henne syns stora fönster som släpper in rikligt med dagsljus. Det är Victoria Sandström, sälj- och marknadsansvarig på YouCall. Hon började som operatör och arbetar idag med affärsutveckling, kundrelationer och marknadsföring.

Långvarig hyresgäst med nationella uppdrag

På PnF hälsar vi gärna på våra hyresgäster och berättar om deras verksamheter. I vårt bestånd finns en stor blandning av företag inom flera olika branscher. Den här gången kliver vi in hos YouCall, ett samhällsviktigt contact center. Här arbetar ett engagerat och stort team med att guida, hjälpa och ta emot ärenden från hela landet, dygnet runt.

YouCall har varit hyresgäster hos PnF i Borgen i många år. Bakom den vackra och historiska fasaden ryms ett modernt contact center där tillgänglighet är ledordet. I de ljusa lokalerna, utformade för att snabbt kunna skalas upp vid kriser, arbetar företaget med uppdrag som når över hela Sverige.
– Vi är ett samhällsviktigt contact center som möter många behov och förfrågningar varje dag. Vi skräddarsyr mycket av tjänsterna beroende på kundens behov, och tillgänglighet är alltid en nyckelfaktor, säger Victoria Sandström, sälj- och marknadsansvarig.

Hon började som operatör för 20 år sedan och bär med sig erfarenhet från både hotell- och restaurangbranschen. Idag ansvarar hon för marknadsföring, kundrelationer och affärsutveckling.

Ett uppdrag som kräver tillit

YouCall arbetar med drygt 40 kunder – allt från myndigheter och kommuner till hjälporganisationer och privata företag. I telefonmöten och kommunikation via e-post är det en sak som alltid är i fokus: tillgänglighet.
– Människor som ringer till oss vill ha hjälp. Vår uppgift är att möta dem och ta hand om deras ärenden på ett tryggt, professionellt och effektivt sätt, säger Victoria Sandström.

Uppdragen är uteslutande inkommande samtal, e-post och chatt. YouCall arbetar inte med telemarketing (utringande säljsamtal), utan svarar på samtal och hanterar ärenden, ofta i kundernas egna system. I många fall rör det sig om samhällsviktiga funktioner som kräver trygg kommunikation.

Förberett för det oväntade

Företaget är en viktig kugge i flera nationella uppdrag. Ett exempel är det arbete man utför för 113 13, informationsnumret vid större händelser och kriser i samhället. Här samarbetar YouCall med SOS Alarm och kan snabbt skala upp bemanningen om det skulle behövas. Exempel på större händelser där YouCall har eskalerat med personal är bland annat de stora skogsbränderna 2018 och Covid-pandemin (2020-2023).
– Alla i vår administration har utbildning i 113 13. När det behövs hoppar vi in i telefonen själva tills extra personal finns på plats, berättar Victoria och fortsätter:
– Människor vill veta vad som händer. Ibland vill man få ett svar på hur man ska agera. Vi får aldrig ge råd, utan vi utgår enbart från verifierad information som tillhandahålls av etablerade samhällsaktörer.

Den dagliga verksamheten bygger också på ett gediget säkerhetstänk, med lösningar som säkrar kontinuitet i verksamheten även vid eventuella driftstörningar.

Ett stöd i vården

Ett annat stort uppdrag är support för 1177:s e-tjänster, där YouCall hanterar samtal och ärenden från både vårdgivare och invånare från hela landet. Ofta rör det sig om frågor kring inloggning, journalen eller att hitta rätt kontaktvägar inom vården.
– Vi felanmäler om det är driftstörningar i någon av tjänsterna, svarar på frågor och hjälper människor att hitta rätt. Det är ett uppdrag där vi får vara en aktiv del i det digitala stödet som används inom svensk sjukvård, säger Victoria.

Hjälporganisationer och högt tempo

YouCall hanterar även växel- och gåvoservice för Hjärt-Lungfonden sedan 2018, där man tar emot samtal från givare och sköter en del administrativa uppgifter. Ett annat exempel är TK Elevator, där YouCall hanterar hisslarm och felanmälningar för hissar, rulltrappor och portar i hela Sverige.
– Stora volymer är en styrka. När vi får in många ärenden blir vi experter på uppdraget. Det ger hög kvalitet tillbaka till kunden, säger Victoria.

Alla operatörer utbildas i samtalsmetodik och får årlig kompetensutveckling. Vid svåra samtal finns stöd från chefer och företagshälsovård. I arbetsvardagen finns även företagets superusers, som med erfarenhet och fördjupad kunskap hjälper operatörerna i olika situationer, en viktig resurs när tempot är högt.

Vårdar relationer

YouCall arbetar löpande med avstämningar och utveckling tillsammans med sina uppdragsgivare. Många nya kunder kommer in genom rekommendationer från befintliga.
– Det är ett tecken på att vi håller en hög kvalitet. Det är också bland det roligaste med jobbet – att få in nya stora kunder och inleda samarbeten.

Idag ansvarar huvudsakligen Victoria och en annan kollega för kundrelationerna. De säkerställer att samarbetet fungerar, följer upp leveranser och anpassar tjänsterna efter nya behov. I lokalerna på Furunäset tar hon också emot många kundbesök.
– Vi har fantastiska lokaler. Kunder som hälsar på blir ofta imponerade, säger hon.

Fakta: YouCall

YouCall har varit hyresgäster hos PnF sedan slutet av 1990-talet.

Företaget är ett samhällsviktigt contact center som hanterar inkommande samtal, ärenden och larm för myndigheter, företag och organisationer. Verksamheten är uppdelad i två grupper:
• Dygnet runt-gruppen, med till exempel felanmälningar som uppdrag.
• Dagtidsgruppen, som bland annat arbetar med hjälporganisationer och svarstjänster.

YouCall arbetar nästan uteslutande i kundernas system och följer deras direktiv. Uppdragen omfattar hantering av hisslarm, driftlarm, kundtjänst, support och svarstjänst.

YouCall är ett dotterbolag till SOS Alarm. Fram till 2022 var även PnF delägare.

Bilden är en porträttbild på en operatör. På huvudet har han ett headset med hörlurar och liten mikrofon närmast munnen. Han sitter framför en datorskärm. Hans blick är fokuserad på skärmen. Han ser koncentrerad ut.

Simon Edeblom, operatör på YouCall.
Precis som sina kollegor i dygnet runt-gruppen har han stor vana av att lyssna till de inringande kundernas behov och frågor och agera snabbt för att hitta rätt lösning.

En svartvit bild som visar hur tre personer, en man och två kvinnor, sitter framför en datorskärm. Bilden är tagen bakifrån och visar ryggarna på samtliga personer. Varje person på bilden har på sig headset. Bilden ger en dokumentär känsla.

Medlyssning är en del av utbildningen för nyanställda.
Cassandra Bengtsson Ström och Tilda Larsson jobbar extra under sommaren och får lära sig av bland andra operatören Simon Edeblom.

Bilden visar en lunchrum i framförallt vit kulör. Två bord står närmast de höga fönstren till höger. Solen lyser in, varmt och mycket. I varje fönster står en grön krukväxt. Bilden är harmonisk och lugn.

Lunchrum, med mycket ljusinsläpp.

Bilden visar interiör från en kontorslokal. Väggarna är målade i ljusgrå. Framför huvudväggen står grå soffa med blå kuddar i. Ovanför soffan hänger tre tavlor med svarta ramar. Till höger syns en glaspassage. På den sitter en informationslapp med ett telefonnummer, nämligen 113 13, ett viktigt samhällsnummer för information.

YouCall är en viktig kugge i flera nationella uppdrag. Ett exempel är det arbete man utför för 113 13, informationsnumret vid större händelser och kriser i samhället. Här samarbetar man med SOS Alarm och kan snabbt skala upp bemanningen om det skulle behövas.

Bilden visar interiören från ett socialt rum där man kan slappna av men samtidigt vara social. I mitten av rummet står en mörkgrå soffa. I soffan finns kuddar med olika kulörer på kuddfodralen. Till höger om soffan står en lampa som lyser i mjukt sken.

I en del av lokalerna finns ett vardagsrum som är inrett med ombonad känsla – en social yta för pauser och gemenskap.

En ljus hall med stora, eleganta fönster som släpper in rikligt med dagsljus. Ljuset spelar mot ljusa väggar och golv i en stil som kombinerar den äldre byggnadens karaktär med moderna detaljer. Utrymmet är luftigt och tillgängligt, med god framkomlighet och stilren inredning som speglar en nutida arbetsmiljö i historisk miljö.

YouCalls lokaler i Borgen präglas av ljusinsläppet från de vackra fönstren. Här kombineras historisk miljö med en modern arbetsplats där tillgänglighet står i fokus.