Vanliga frågor
Vi besvarar dina vanligaste frågor.
Foto: Magnus Borg
Du hyr din lokal av Piteå Näringsfastigheter AB eller något av dotterbolagen. I det upprättade kontraktet finns både dina och våra rättigheter och skyldigheter beskrivna och de är viktiga att känna till. Förutom att betala hyran i tid ansvarar du som hyresgäst för att sköta din hyrda lokal på bästa sätt. Som exempel ska du bekosta underhåll av ytskikt på golv, putsa fönster och byta trasiga lysrör och lampor medan vi ansvarar för (undantag finns) snöröjning, sandning och städning av gemensamma utrymmen som entréer, kök och toaletter där det förekommer.
Fler åtaganden hittar du i vår kontraktsbilaga Invändigt underhåll och särskilda bestämmelser som du hittar här nedanför. För allas trivsel och säkerhet är det viktigt att alla hyresgäster håller god ordning både inomhus och utomhus. Det gäller naturligtvis också oss. Särskilt noga är det i gemensamma utrymmen och kring nödutgångar och korridorer. De får aldrig vara blockerade.
Det är hyresgästens ansvar att ha interna rutiner upprättade samt att bedriva ett förebyggande brandskyddsarbete, till exempel att se till att nödutgångar inte är blockerade, att det finns besiktade brandsläckare på rätt plats, att ni vet vad ni ska göra vid en utrymning, vart ni ska återsamlas och att utbilda er personal i brandskyddsfrågor. Ta alltid för vana att kolla var närmaste nödutgång finns om en utrymning skulle bli nödvändig.
I de fall där vi som hyresvärd tillhandahåller lås/passage gäller följande: Nycklar till ditt kontor/lokal kvitteras och hämtas ut i receptionen hos Piteå Näringsfastigheter, Karl Grankvist Väg 4. Föranmäl gärna ditt besök till info@pnf.se
Som standard kan du kvittera ut tre nycklar. Behöver du fler ordnar vi det mot en kostnad. En utkvitterad nyckel betyder ansvar. På det dokument som du signerar framgår ansvaret tydligt. Hyresvärden har alltid rätt att inneha reservnycklar till din hyrda lokal.
I vissa fastigheter finns passersystem. Taggar/passerkort programmeras och kvitteras ut via Piteå Näringsfastigheter. Som standard kan du kvittera ut tre taggar/passerkort. Behöver du fler ordnar vi det mot en kostnad.
Det finns många parkeringsplatser runt våra fastigheter, och de flesta är fria att använda, även om vissa områden har begränsningar. Var dock noga med att läsa och följa skyltarna, annars finns risk för parkeringsböter. Observera att parkeringsplatserna endast får användas av registrerade fordon.
Via Piteå kommun kan du ansöka om parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Ansökan görs via en e-tjänst.
Ansök om parkeringstillstånd för rörelsehindrade via Piteå kommun
Om du vill använda motorvärmare vintertid tecknar ditt företag ett separat kontrakt. Kontakta oss så ordnar vi kontraktet för påskrift. Vid tecknandet får du en personlig kod som du sedan använder för att aktivera stolpen.
I ditt kontrakt ingår inte bredbandsuppkoppling. Det är alltså upp till dig att teckna avtal med den leverantör du vill ha. PiteEnergi äger och ansvarar för fibernätet i Piteå kommun och som hyresgäst hos PnF får ni tillgång till en egen uppkoppling. Ni kan välja mellan en rad olika tjänsteleverantörer, för att kunna teckna rätt tjänster till just ert företag. Mer information om dem hittar du via PiteEnergi. Vid frågor kontakta PiteEnergi på 0911-648 00 eller skicka e-post till kundservice@piteenergi.se
I samband med inflyttning ordnar vi så att ert företagsnamn syns där vi har orienteringstavlor. Om skyltningen behöver ändras under pågående hyrestid vid exempelvis byte av företagsnamn, beställs det via oss på PnF och vi kommer då att debitera er som hyresgäst för ändringen.
På vissa byggnader kan det vara möjligt att sätta upp egen skylt på fasaden. Då krävs godkännande av oss som hyresvärd samt att inlämnat skyltlov till kommunen beviljas. Alla kostnader kring skyltning såsom skyltlov, skyltmontering, belysning och underhåll betalas av hyresgästen.
Montage eller placeringav övrigt (brevlådor, reklam, rollups) får ej förekomma i och på byggnaden utan hyresvärdens medgivande.
Plats i fastighetsbox/postfack vid entré ingår i avtalet. I undantagsfall finns istället postlådor utanför entrén.
När något inte är som det ska, trasigt eller saknas vill vi att ni gör en serviceanmälan till oss via hemsidan eller ringer till 0911 – 933 70. Det är viktigt att det görs en serviceanmälan för att vi ska kunna följa upp ärendet på bästa sätt.
Husdjur: Normalt sett är husdjur inte tillåtna i våra lokaler.
Rökning: Rökning är förbjuden både inomhus och i närheten av entréer.
Kontraktsbilaga
Kontakta oss
Vi finns här för dig – hör av dig så gör vi vårt bästa för att hjälpa till.